Integrativni pristup u nastavi

Authors

  • Sava KOVAČEVIĆ

DOI:

https://doi.org/10.46584/lm.v28i2.881

Keywords:

integrativno učenje, integrativna nastava, socijalna pedagogija, socijalne vještine, funkcionalno učenje

Abstract

Integrativni pristup u nastavi je model nastavnog procesa koji nastavu posmatra kao jedinstvenu cjelinu u kojoj se nastavni sadržaji povezuju. On predstavlja inovativan model sve više prisutan u svijetu. Proces integracije nastavnih sadržaja se ne ogleda samo na sadržajnom, mikro nivou. U radu istražujemo širi kontekst postojanosti nastavnih sadržaja kroz: saznajni, sociološki, psihološki i organizacioni domen same pojave. Takav pristup regeneriše znanja u vještine, koje se temelje na istinskim vrijednostima, o čemu ćemo detaljnije elaborirati u radu.

Istražujući obrazovne sisteme uvidjeli smo da jedino Finska teži tome da tematski i na integrativan način počne narednu reformu obrazovnog sistema. Finski obrazovni sistem, u načelu, ukida nastavne predmete i polazi od tema koje zanimaju učenike. Nastavnici/e zajedno sa učenicima planiraju i realizuju aktivnosti za ostvarivanje ključnog cilja – funkcionalnosti nastavnih sadržaja.

Istražujući ovu pojavu u obrazovnom sistemu Crne Gore uvidjeli smo da sistem ne sjedinjuje nastavne sadržaje, a da učitelji nemaju osjećaj za veze pojedinih predmeta. Nastavni programi isključuju jedan drugog, a opšti nastavni sadržaj kao takav nema logičnu strukturu. U tom slučaju nastavni sadržaj brzo izblijedi i nema postojanost.

U ovom radu prikazaćemo rezultate istraživanja koje je sprovedeno u Crnoj Gori na uzorku od 481 nastavnika koji su kroz anketu predstavili razumijevanje procesa integrativnosti i na koji način integrativnost utiče na uspješnost nastave i učenja. Kvalitativan osvrt na koncept integrativnosti istraživan je putem obuka za nastavnike tokom protekle tri godine. U radu smo ukazali na rezultate ovog procesa i odnos nastavnika prema ovom inovativnom modelu

Published

01.12.2021